معاون هنری اداره تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد «جمعه‌بازار کتاب مشهد» در جمعه بارانی مشهد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تصاویر «زهرا خوشکام» همسر علی حاتمی درگذشت (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت مرگ بروسلی چه بود؟ نقد و بررسی فیلم سینمایی «مست عشق» در برنامه هفت (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مصطفی رحماندوست: خلق نگاه تازه از دنیای کودکان در شعر رضوی نیاز این حوزه است بر مدار نور به پیشواز میلاد هشتمین نور | افتتاح نمایشگاه خوشنویسی طلاب حوزه علمیه در آستانه میلاد حضرت رضا (ع) روایتی کافکایی از یک طنز تلخ | گفتگو درباره رمان «کمیته» رونمایی از نقاشی پرحاشیه چارلز سوم «زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند» ساخته امیراطهر سهیلی روی پرده سینما رفت + فیلم «زخم کاری» و «سووشون» در انتظار پخش از شبکه نمایش اگر دستت را رها کردم روایت‌های دیده نشده از زائران امام رضا (ع) «حماسه» جاری در ادبیات «پرونده مختارنامه» در نمایشگاه کتاب استقبال از «مکس دیوانه» در جشنواره کن
سرخط خبرها

درس‌نامه جلوه‌های جاوید

  • کد خبر: ۱۵۷۳۵۹
  • ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶
درس‌نامه جلوه‌های جاوید
دعای سحر یکی از زیباترین ادعیه شیعه است، در این دعا در ۲۲بخش یا فقره، از ۲۲کمال یا صفت خداوند نام برده شده است.

کاش از اهل دعا بودیم. کاش توفیق توجه به آن ذات بی‌نقص را داشتیم. کاش در اوقات خاص می‌توانستیم دست به دعا برداریم و از دل، یاا... بگوییم که خدا می‌داند پژواک این یاا... گفتن‌ها در زندگی ما زیبایی و کمال است، آرامش و لبخند است. دعای سحر یکی از زیباترین ادعیه شیعه است، در این دعا در ۲۲بخش یا فقره، از ۲۲کمال یا صفت خداوند نام برده شده است و خواننده دعا با خواندن خداوند با این نام‌ها و صفات به دنبال انعکاس این زیبایی در زندگی خود است و به دنبال متصف‌شدن به آن صفت به اندازه مرتبه وجودی خود است.

در واقع در این دعای زیبا، بنده بهره‌مندشدن از این صفات زیبا را می‌خواهد که همین موضوع یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این دعاست که در واقع دعای سحر کارخانه انسان‌سازی است، قدمی برای رنگ خدا گرفتن است، درس‌نامه‌ای برای تحصیل جلوه‌های جاوید است. در فقره۱۵ این دعای زیبا، صحبت از شرافت است: اللهم إنّی أسألک من شرفک بأشرفه؛ وکلّ شرفک شریف. اللهم إنّی أسألک بشرفک کلّه.

خدایا، از تو درخواست می‌کنم به‌حق شریف‌ترین مرتبه از شرفت و همه مراتب شرف تو شریف است، خدایا از تو درخواست می‌کنم به‌حق همه مراتب شرفت. در واقع در این فقره بنده از آن ذات اشرف درخواست می‌کند که تقرب به خود را برای او مایه شرافت قرار بدهد و از دریای مواج شرافت خویش او را بهره‌مند گرداند. امام خمینی (ره) در شرح خود در این بخش به‌معنای فلسفی شرف و شریف اشاره می‌کنند که در حکمت و فلسفه، در واقع وجود به‌معنای واقعی آن خیر و شریف است و عدم، شرّ است؛ یعنی نقص‌ها و کاستی‌هاست که شرافت‌ها را از بین می‌برد و خدای تعالی که هر نقص و کاستی از ذات پاک او دور است در بالاترین مرتبه از شرافت است.

وقتی وجود او در نظر ما دارنده بالاترین شرافت‌ها شد، توجه به او می‌شود مایه شرافت، ایمان به او می‌شود مایه شرافت، پیروی دستورات او می‌شود شرافت و تقرب به او بالارفتن در مراتب شرافت خواهد بود. امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: «لا شرَفَ أعلى مِنَ الإسلامِ. نهج البلاغه، حکمه۳۷۱ هیچ شرافتى بالاتر از اسلام نیست.» و عبادت خداوند است که بسته به درجات اخلاق، برای انسان مایه شرف خواهد بود که امام صادق (ع) فرمودند: شَرَفُ المُؤمِنِ صَلاتُهُ باللَّیلِ شرافت مؤمن، نماز شب اوست؛ و بدون‌شک این شرافت در رفتار انسان است که به چشم همگان می‌آید آنجا که رعایت اخلاق دینی سرچشمه این شرف‌ها و شرافت‌هاست.

علی (ع) فرمودند: أفضَلُ الشَّرَفِ کَفُّ الأذى، و بَذلُ الإحسانِ. غرر الحکم برترین شرافت، دست از آزار کشیدن و گسترش نیکویى است. خداوند عزیز به ما کمک کند که در سایه خواندن این ادعیه شریف و تقویت ایمان و اخلاق، بتوانیم در زندگی دنیا، اجراکننده این درس‌های شرافت و عزتمند باشیم، ان‌شاءا....

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->